Verbindend leidinggeven …

‘In ons team zijn er spanningen. Er wordt niet over gepraat, maar iedereen voelt wel dat ze er zijn.’
Een uitspraak die we geregeld horen bij onze trainingen in organisaties en teams. En zelf heb ik er ook heel wat ervaring mee. Ik heb in mijn loopbaan intussen in een tiental teams gewerkt. In elk team waren er wel dingen die moeilijk liepen tussen teamleden onderling. Logisch wat mij betreft, overal waar mensen samenleven of samenwerken bestaat de kans op conflict.

En toch had ik in sommige teams veel meer last van de spanning dan in andere. Het lastigst waren voor mij de teams waar niet openlijk over meningsverschillen of frustraties werd gepraat. Het is te zeggen, niet op de officiële teammomenten. Achteraf werden wel vaak allerlei zaken over elkaar gezegd, vaak achter gesloten deuren en per twee of drie. Nooit met de perso(o)n(en) waar de ergernissen naar gericht waren erbij.

En dan waren er de teams waar het ok was om je collega te zeggen dat hij/zij iets had gedaan of gezegd waar je last van had gehad. Niet altijd makkelijk, want soms kon die bal ook naar jou gespeeld worden. Tegelijkertijd gaf het zoveel veiligheid. Iedereen kon er gerust in zijn dat als iemand met een frustratie naar je zat, je dat te horen zou krijgen. Die transparantie en geruststelling maakte wat mij betreft heel wat psychische energie vrij in ons team, energie die we konden besteden aan het bedenken van nieuwe ideeen.

Wat onderscheidt een team waar constructief met conflict en verschil kan omgegaan worden van teams waar dat minder lukt? Een complexe vraag, wat mij betreft. Als trainer Geweldloze Communicatie staat mijn focus natuurlijk sterk op hoe mensen met elkaar communiceren. Jezelf onhandig uitdrukken, in de vorm van oordelen en verwijten, staat vaak verbinding in de weg. Wanneer teamleden in de plaats daarvan leren uitdrukken wat ze nodig hebben, en daar heldere verzoeken rond doen, wordt volhartig samenwerken al veel makkelijker.

Daarnaast lijken er ook een aantal ‘good practices’ te zijn. Expliciet tijd maken om het over de teamwerking en eventuele onderlinge spanningen te hebben bijvoorbeeld, op geregelde tijdstippen. Werken aan een open feedbackcultuur (verbindende feedback weliswaar – maar dat is voor een andere blog). En wat mij betreft heeft de leidinggevende ook een belangrijke voorbeeldfunctie. Wanneer deze erin slaagt mee een ‘holding space’ te creëren waar conflicten uitgepraat kunnen worden, zijn we al een heel eind ver.

Wil je als leidinggevende zelf je verbindend vermogen vergroten en handvaten in constructief met conflict omgaan ? Er zijn nog plaatsen vrij in de training ‘Verbindend Leidinggeven’, op 22 en 29 maart, en 5 april 2018.

Sara

Recente berichten

Leave a Comment

Start typing and press Enter to search